Przedszkole Miejskie Nr 43
z Oddziałami Integracyjnymi
w Sosnowcu
 
   Home      Słuch

Słuch. Co trzeba o nim wiedzieć?

 

Słuch – zmysł pozwalający na obiór bodźców akustycznych płynących do nas drogą powietrzną lub kostną.
Dzięki słuchowi możemy nauczyć się mówić, słyszymy i rozumiemy, kto i co do nas mówi, możemy słuchać muzyki, docierają do nas odgłosy z otoczenia, ulicy, z domu. Prawidłowy słuch mamy wtedy, nasze uszy oraz cała droga słuchowa prawidłowo odbierają i przetwarzają fale akustyczne zamieniając je na dźwięki. W Polsce noworodki objęte są przesiewowym badaniem słuchu. To badanie jednak ocenia jedynie fizjologiczną zdolność do obierania bodźców słuchowych. Pamiętajmy, że w trakcie życia zachodzą czynniki, które mogą pogorszyć lub uszkodzić zdolność słyszenia!

Niektóre przyczyny ubytku słuchu

§ Częste infekcje górnych dróg oddechowych, które mogą doprowadzić do stanu zapalnego ucha środkowego.

§ Nieleczona próchnica lub zgorzel zębów.

§ Osłabione lub podwyższone napięcie mięśni powodujące zaburzenie w pracy struktur ucha środkowego (kowadełko, młoteczek, strzemiączko).

§ Przyjmowanie leków ototoksycznych (uszkadzających słuch).

§ Brak higieny słuchu, czyli stałe narażenie na nadmierny hałas lub nagły bardzo głośny i gwałtowny dźwięk, np. fajerwerki.

§ Zaleganie w kanale słuchowym woskowiny lub innych zanieczyszczeń.

§ Wrodzony ubytek słuchu.

Co powinno nas zaniepokoić?

§ Dziecko nie boi się lub preferuje głośne dźwięki, np. siada bardzo blisko telewizora, przykłada do ucha głośną zabawkę.

§ Nie potrafi zlokalizować źródła dźwięku (np. poprzez obrócenie głowy w kierunku osoby mówiącej). Dziecko prawidłowo słyszące w wieku sześciu miesięcy próbuje zobaczyć, skąd dochodzą dźwięki.

§ Często dotyka lub wkłada palce do uszu. Może być to sygnałem infekcji lub zaburzonego ciśnienia w uchu środkowym.

§ Ustawia się lepiej słyszącym uchem w kierunku źródła dźwięku.

§ Opóźnia się rozwój mowy lub przebiega on nieprawidłowo do 6-7 roku życia, kiedy to rozwoju mowy powinien być już zakończony.

§ Często błędnie rozumie polecenia głosowe lub nie reaguje na wołanie.

§ Ma problemy w kontaktach towarzyskich lub zachowuje się agresywnie w wyniku frustracji związanej z trudnościami w rozumieniu mowy.

Jeśli podejrzewasz, że dziecko może słabiej słyszeć skontaktuj się z lekarzem. Na badanie słuchu Twojego dziecka nigdy nie jest za wcześnie.


Nauka mowy

Dziecko słyszy dźwięki już w łonie matki w 20 tygodniu ciąży. Ponieważ prawidłowy słuch jest najważniejszym czynnikiem rozwoju mowy, zaburzenia słuchu u dziecka będą skutkowały opóźnieniem w nauce mówienia. Dlatego koniecznie zwracajmy uwagę na zachowania słuchowe u dzieci. Istnieje wiele metod wsparcia terapeutycznego lub medycznego dzieci z zaburzeniami słuchowymi. Zespół specjalistów wspomoże naukę oraz rozwój mowy i języka. Aby jak najlepiej przygotować dziecko do nauki w przedszkolu i szkole należy współpracować z zespołem specjalistów: psychologiem, pedagogiem (surdopedagogiem), logopedą (surdologopedą). Specjaliści „surdo” mają wykształcenie kierunkowe do pracy z osobami z niedosłuchem.

 

Opracowała: mgr Anna Kamińska logopeda
STRONA INTERNETOWA MINISTERSTWA EDUKACJI NARODOWEJ - http://www.reformaedukacji.men.gov.pl